علیرضا نیک آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو، درباره وضعیت کنونی خودروهای تولید داخل نکات مهمی بیان کرده است. او با اشاره به اینکه تکنولوژیهای بهکاررفته در خودروهای داخلی با نمونههای روز دنیا بسیار متفاوت ارزیابی میشود، معتقد است آیرودینامیک بدنه و پیشرانه محصولات شرکتهای خودروساز داخلی ما، معادل خودروهای دهه ۱۹۸۰ میلادی است.
وی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت:
یکی از مشکلات اساسی خودروهای ایرانی، مصرف سوخت بسیار بالای آنها است که علاوه بر ایجاد آلودگی هوا بهخصوص در کلانشهرها، مصرف سوخت در کل کشور را بهشدت بالا بردهاند. این در حالی است که با تغییر ساختار خودروهای داخلی، با بهکارگیری تکنولوژی روز دنیا تا ۵۰ درصد امکان کاهش مصرف سوخت خودرو وجود دارد.
نیک آئین با طبیعی دانستن عدم تأمین قطعات بسیاری از خودروهای تولید داخل توسط شرکتهای مادر مانند پژوی فرانسه به دلیل هماهنگ بودن استاندارهای خودروسازی ما با چند دهه قبل، تأمین قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی توسط شرکت و کارخانههای دیگری که کیفیت قطعات اصلی را ندارند؛ از جمله مشکلات صنعت خودروسازی داخلی دانست و همین امر را موجب کاهش طول عمر قطعات استفادهشده در خودرو اعلام کرد.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اشاره به پیشرانههای اتومبیلهای ایرانی و منسوخ شدن سیستم آنها، خاطرنشان کرد:
سالها است که این نوع پیشرانهها جایی در صنعت خودروسازی جهان ندارند؛ اما متأسفانه ما همچنان در حال استفاده از آنها هستیم. اگرچه سوخت مصرفی خودروهای ایرانی یورو ۴ محسوب میشود اما این سوخت نیز گوگرد زیادی دارد و این امر مشکلساز است. به تمام این شرایط، وجود قطعات و روغنهای تقلبی موجود در بازار را نیز اضافه کنید تا به این موضوع پی ببرید که در مقابل این حجم از مشکلات، نمیتوان از تعمیرکاران خودرو انتظار معجزه داشت.
نیک آئین با بیان اینکه بهطور متوسط قطعات جلوبندی یک خودرو باید ۲ سال عمر کند؛ اعلام کرد که گاهی عمر این قطعات به ۶ ماه هم نمیرسد و با توجه به وضعیت جادهها و خیابانهای کشور، بسیار زودتر از موعد باید آنها تعویض شوند. وی ضمن اعلام چند برابر بودن میزان مصرف لوازم یدکی در ایران نسبت استانداردهای جهانی، یکی از دلایل اصلی طول عمر بسیار پایین خودروهای ایرانی در مقایسه با خودروهای خارجی را همین مسئله اعلام کرد.
نیک آئین در عین حال اذعان داشت:
حتی در میان خودروهای خارجی نیز آنهایی که وارد ایران میشوند و در جادههای ما تردد میکنند، نسبت به نمونههایی که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرند عمر کمتری دارند؛ چرا که خودروهای خارجی از نظر پیشرانه بهگونهای طراحی شدهاند که نیاز به سوخت یورو ۶ دارند و لازم است میزان گوگرد بنزین آنها کمتر از ۱۰ باشد. این در حالی است که سوخت رایج مورد استفاده در کشور ما یورو ۴ است که میزان گوگرد آن حدود ۵۰ میشود.
فناوری تولید خودروهای ایرانی معادل ۳۰ سال قبل
خودروهای ,قطعات ,سوخت ,خودرو ,عمر ,نیک ,است که ,نیک آئین ,اعلام کرد ,مصرف سوخت ,خودروهای خارجی ,رئیس اتحادیه تعمیرکاران
درباره این سایت